Stuttgart. Noile tehnologii necesită noi moduri de a gândi și de a lucra, inclusiv în gestionarea calității: de aceea, pentru pregătirea următorului pas în electromobilitate, Porsche a creat un nou program extins de pregătire și și-a adaptat procesele. Obiectivele următoare vizează digitalizarea și mobilitatea inteligentă: pe lângă calitățile subiective, cum ar fi aspectul sau senzația creată de utilizare, conținutul și calitatea software-ului sunt din ce în ce mai importante în zilele noastre.
„Este esențial să ne adaptăm acestor schimbări”, comentează Frank Moser, Directorul Corporate Quality la Porsche, continuând să sublinieze că „rețeaua de componente din interiorul automobilului, precum și conectarea sa cu mediul au o importanță din ce în ce mai mare. Numărul de module software folosite în automobile crește constant și așteptările pe care le avem de la acestea cresc și ele pe măsură. În plus, din ce în ce mai multe funcții sunt mutate de la hardware către software - spre exemplu, serviciile care pot fi controlate și cu ajutorul smartphone-urilor devin parte a sistemului general al automobilului și a interacțiunii cu clienții. „Tratăm acest aspect nou sub numele de calitate a conținutului. Aceste evoluții înseamnă că e necesar să se garanteze atât software-ul din aceste produse, cât și interacțiunea lor cu mașina”, explică Frank Moser.
Calitățile subiective se referă la elementele legate de percepție, aspect și acustică a mașinii. Deoarece apariția electromobilității aduce un sistem de propulsie silențios, acesta fiind în trecut o sursă dominantă de zgomot, cerințele calitative se extind și în acest domeniu. „În interacțiune cu dinamica externă, liniștea din interiorul automobilului este într-adevăr uimitoare”, explică Moser. Într-o mașină electrică, simțurile angajaților care monitorizează calitatea s-au adaptat zgomotelor care înainte erau reduse la tăcere de motorul cu ardere. „Dintr-o dată, sunetele vântului, ale manevrării mașinii sau ale ventilatoarelor vin în prim plan. Arta constă în menținerea impresiei că zgomotul e la un nivel obișnuit, reducând în același timp ceea ce anterior însemna zgomot ambiental”, comentează Moser.
„Și desigur, aspectul și emoția transmisă contribuie mult ca o mașină să fie perfectă: senzațiile create, componenta artizanală și valoarea materialelor.” Moser folosește exemplul ecranelor instalate în autovehicule pentru a ilustra punctul său de vedere: „De vreme ce numărul și dimensiunea display-urilor crește, trebuie să ne asigurăm că luminozitatea și culorile diferitelor ecrane sunt calibrate vizual între ele. Cu alte cuvinte, asortarea culorilor nu se mai oprește la simplul exterior / interior."
Corporate Quality răspunde la schimbările tehnologiilor și produselor prin intermediul structurilor adaptate și al noilor procese. Zona de specializare este acum configurată să fie orientată doar către funcționalitate, nemaifiind concentrată exclusiv pe componente individuale. „Șasiul de astăzi nu mai este doar un șasiu, ci include și sistemul de acționare și software-ul”, explică Moser. Aceasta înseamnă că departamentul Corporate Quality trebuie să cunoască întregul sistem și se bazează pe echipe de experți din diferite domenii.
Mai mult, s-au stabilit noi expertize în domenii precum tehnologia de înaltă tensiune și calitatea software-ului, având în vedere că un alt element crucial în această schimbare este capacitatea de a dobândi cunoștințe rapid și de a dezvolta noi abilități. Măsurile de pregătire extinse au și ele un aport în acest proces. Metodele de lucru agile și managementul de proiect îmbunătățesc viteza și eficiența.