Stuttgart. Anul acesta, poate cel mai cunoscut automobil de curse din istoria curselor motor-sport Porsche aniversează 50 de ani. Este vorba despre Porsche 917. Muzeul Porsche sărbătorește evenimentul începând cu 14 mai și până pe 15 septembrie 2019, cu o expoziție specială intitulată "Culorile vitezei – 50 de ani de 917". 14 exponate - inclusiv zece modele 917 care, împreună, au o putere de 7.795 CP – vor fi prezentate publicului.
917-001 restaurat la starea inițială din 1969
Mașina sport de grupa 4, concepută pentru a străluci la cursa de 24 de ore de la Le Mans și pentru a câștiga Campionatul Mondial de Marcă, a fost prima dintre cele 25 de autovehicule care trebuiau produse pentru a îndeplini cerința de omologare de tip. Number One marchează începutul succesului fără precedent din istoria mașinii de curse 917 și, prin urmare, este atracția principală a expoziției speciale. Timp de mai bine de un an, mecanicii muzeelor, foști tehnicieni și ingineri din Zuffenhausen și Weissach, precum și Arhivele Istorice și companiile partenere, au lucrat la restaurarea acestui automobil original 917. Acesta se află acum în starea sa inițială din 12 martie 1969, când și-a făcut debutul la Salonul Auto de la Geneva.
911 short-tail – câștigătorul Le Mans din 1970 și 1971
Alte două atracții ale expoziției speciale sunt automobilele câștigătoare ale cursei de 24 de ore de la Le Mans, din 1970 și 1971. În 1970, Hans Herrmann și Richard Attwood au pilotat automobilul 917 KH (short tail), care avea numărul de start 23 și purta faimosul design Salzburg roșu-alb, în prima dintre cele 19 victorii generale pentru Porsche, în cadrul circuitului de pe râul Sarthe. În anul următor, Helmut Marko și Gijs van Lennep au reușit să obțină din nou același rezultat. Acoperind o distanță de 5.335 km cu o viteză medie de 222,3 km/h, au stabilit două recorduri care au rămas în picioare timp de 39 de ani.
O privire detaliată asupra tehnologiei fascinante a Porsche 917
Pe lângă alte șapte modele 917 - inclusiv modelul 917 PA Spyder, care a devenit mașină de test, cu un motor de 16 cilindri, precum și versiunile long tail și turbo - expoziția specială oferă, de asemenea, o perspectivă detaliată asupra tehnologiei sale. Arta motorului cu 12 cilindri, proiectat de Hans Mezger este ilustrată prin numeroase exponate mici, cum ar fi arbori cotiți, seturi de manșoane pentru pistoane și cilindri, arbori cu came și turbocompresoare. Componentele din fibră de sticlă, din faza de restaurare a modelului 917-001, ilustrează standardul ridicat în materie de construcție a caroseriei, de la momentul respectiv.
911 Turbo arată cum tehnologia mașinilor de curse a fost încorporată în producția de serie, prin componente precum turbocompresorul și sistemul de frânare. Cu acest model, tehnologia turbo, utilizată anterior cu succes pe modelele 917/10 și 917/30, a fost implementată în producția de serie a unui automobil sport Porsche, în 1974. Puțin timp mai târziu, 911 Turbo - modelul din anul 1978 - a beneficiat, de asemenea, de un sistem de frânare care a fost dezvoltat anterior pentru modelul 917, într-o formă foarte asemănătoare. Etrierele fixe au fost fabricate dintr-un material din aliaj ușor, la fel ca în cazul automobilului de curse, și au avut patru pistoane.
Modelul 917 - sursă de inspirație pentru inginerii și designerii Porsche
Două alte exponate arată pasiunea inginerilor și designerilor Porsche pentru modelul 917, de-a lungul deceniilor. În 1970, a fost creat un model de studio, la scară 1:4, bazat pe una dintre schițele desenate în timpul dezvoltării modelului 917/20, așa numitul "Pink Pig". Acest model a fost dezvoltat ulterior de către o echipă condusă de Anatole Lapine, proiectant-șef la momentul respectiv. Aceștia au transformat modelul într-un automobil futurist prevăzut chiar cu un computer, în plus față de caroseria aerodinamică.
Mai bine de 40 de ani mai târziu, designerii au reluat tema 917 - de această dată sub forma unui concept, 2013, cu titlul "917 Living Legend", pe care Muzeul Porsche îl prezintă publicului pentru prima dată ca parte a acestei expoziții speciale. Acest model la scară 1:1 a fost realizat din argilă, pe când se pregătea revenirea Porsche în elita curselor de anduranță LMP1 și se stabilea obiectivul de a câștiga detașat la Le Mans. O mică echipă de designeri, experți în aerodinamică, specialiști în șasiuri și tehnicieni au creat acest tribut adus legendarului 917, cu numărul de start 23, în "Salzburg design", în doar șase luni.
Istoria și tehnologia 917 prind viață
Vizitatorii pot trăi experiențele "mașinii de curse a secolului" cu ajutorul a șase seturi de instrumente: alături de tehnologia fascinantă a modelului 917, acestea reflectă lumea curselor din acea perioadă, sponsorii mărcii, precum și transferul tehnologiei 917 la autovehiculele de curse și de serie Porsche. Stațiile media interactive îmbogățesc experiența vizitatorilor cu ajutorul prezentărilor multimedia care conțin scene din cursele ale acelor vremuri.
O adevărată atmosferă de curse și o carte aniversară
Expoziția specială, care prezintă cel mai mare număr de cai putere adunați pentru un asemenea eveniment, este completată de o colecție de postere cu imagini surprinse în cursele auto și de mici expoziții tehnice. Pentru cea de-a 50-a aniversare a 917, magazinul muzeului vinde și o gamă specială de produse 917, printre care și albumul aniversar, intitulat "Colours of Speed – 50 Jahre Porsche 917" (”Culorile Vitezei - 50 de Ani de Porsche 917”) publicat ca parte a "Edition Porsche Museum", împreună cu un șorț roz, pentru grătar, inspirat de modelul 917/20 poreclit "Pink Pig".
Muzeul Porsche este deschis de marți până duminică, între orele 9:00 și 18:00. Toate informațiile pot fi găsite la www.porsche.de/museum.