Stuttgart. Cel mai recent pas în ofensiva electrică: Porsche investește zeci de milioane de euro în noua companie Cellforce Group GmbH. Prin această investiție, producătorul de mașini sport își extinde rolul de lider tehnologic în domeniul mobilității electrice. Porsche și partenerul de joint-venture Customcells au anunțat astăzi lansarea producției de celule de baterii de înaltă performanță la Centrul de Dezvoltare Weissach.
„Celula bateriei este camera de ardere a viitorului. Ca nouă filială Porsche, Grupul Cellforce va avea un rol esențial în dezvoltarea cercetării, dezvoltării, producției și vânzărilor de celule de baterii de înaltă performanță ”, spune Oliver Blume, președintele Consiliului de Administrație de la Porsche. „Acest joint-venture ne permite să ne poziționăm în fruntea competiției globale pentru dezvoltarea celei mai puternice celule de baterie și să facem legătura dintre inconfundabila experiență de conducere Porsche și sustenabilitate. În acest fel, modelăm viitorul mașinii sport”.
Winfried Kretschmann, ministrul președinte al Baden-Württemberg, Thomas Bareiß, secretar parlamentar de stat la Ministerul Federal pentru Afaceri Economice și Energie și Boris Palmer, primar al orașului Tübingen, au participat la inaugurarea oficială a companiei. Din partea companiilor implicate au participat Oliver Blume, CEO al Porsche AG, Michael Steiner, membru al Consiliului de Administrație Porsche pentru cercetare și dezvoltare, precum și Leopold König și Torge Thönnessen, directorii executivi ai Customcells Itzehoe GmbH. Noua întreprindere, în care Porsche deține o participație majoritară de 83,75%, își are sediul în Tübingen. Orașul universitar este, de asemenea, pe lista scurtă pentru locația fabricii de baterii, care urmează să fie amplasată în imediata apropiere a centrului de cercetare și dezvoltare din Weissach, precum și a sediului central al Porsche AG din Stuttgart-Zuffenhausen. Numărul angajaților se așteaptă să crească de la 13 angajați inițiali, provenind de la ambele companii, până la 80 în 2025. Republica Federală Germania și statul
Baden-Württemberg finanțează proiectul cu aproximativ 60 de milioane de euro.
„Am fondat Customcells cu scopul de a dezvolta celule de baterie specifice pentru cele mai solicitante aplicații cerute de clienți, și exact asta putem realiza acum împreună cu Porsche. Instalația de producție este planificată pentru a atinge o capacitate minimă anuală de 100 MWh. Acest lucru este echivalent cu baterii de înaltă performanță pentru 1.000 de
vehicule”, potrivit lui Torge Thönnessen, CEO Customcells. „Nu contribuim doar cu expertiza noastră în tehnologia și producția de celule în parteneriatul nostru cu Porsche, ci și cu agilitatea, forța inovatoare și abilități de rezolvare a problemelor”, spune Leopold König, CEO Customcells.
Ministrul președinte Winfried Kretschmann spune: „Odată cu înființarea Cellforce, Porsche și Customcells trimit un semnal important: electrificarea este unul dintre pilonii centrali ai tranziției energetice și de transport, iar tehnologiile moderne de stocare sunt o tehnologie cheie a viitorului. Cine stăpânește aceste tehnologii de stocare asigură prosperitate și locuri de muncă. Baden-Württemberg reunește toate părțile esențiale ale lanțului valoric, de la componente individuale de înaltă tehnologie și tehnologie de producție pentru fabricarea bateriilor, până la sisteme de baterii și reciclare. Lucrăm la extindere în continuare - printre altele în dialogul de strategie din cadrul Automotive Industry BW”.
Secretarul parlamentar de stat la Ministerul Federal pentru Afaceri Economice și Energie, Thomas Bareiß: „Sunt încântat că fondarea companiei mixte Cellforce Group a făcut pasul decisiv către acest ambițios proiect de baterii. Proiectul este un prim exemplu a ceea ce am vrut să realizăm cu inițiativa de producere a bateriei IPCEI. Ne bucurăm că noi, în calitate de Minister Federal pentru Afaceri Economice și Energie, putem oferi impulsul necesar cu această contribuție pentru a începe o altă producție de celule de baterii în Germania. Baden-Württemberg devine din ce în ce mai mult un hotspot pentru baterii și asigură astfel lucrători calificați într-o locație extrem de inovatoare. Le doresc toate cele bune angajaților companiei".
Primarul Boris Palmer: „În Tübingen, cercetarea excelentă a fost întotdeauna completată în mod ideal de implementarea economică și disponibilitatea pieței. Suntem încântați că un alt element constitutiv pentru o mobilitate mai ecologică este construit în orașul nostru. Celulele pentru baterii de înaltă performanță se potrivesc, de asemenea, perfect cu programul nostru ambițios de protecție a climei, pentru a deveni, până în 2030, neutri din punct de vedere al emisiilor de CO2. Acesta este singurul mod în care putem atinge acest obiectiv: creșterea economică combinată cu progresul ecologic. ”
"Porsche a fost fondată, în Stuttgart, în 1931, ca un birou de inginerie și dezvoltare. Nici până azi, tehnologia din inima de înaltă performanță a mașinilor noastre sport nu poate fi cumpărată de undeva. O dezvoltăm noi înșine", spune Michael Steiner, membru al Comitetului Executiv, Cercetare și Dezvoltare de la Porsche. „De aceea este logic pentru noi să dezvoltăm și să construim noi înșine tehnologia cheie a viitorului - celula bateriei. Este la fel de logic să testăm mai întâi această tehnologie inovatoare în cele mai competitive medii - în motorsport. Mașina noastră sport electrică Taycan a primit, de asemenea, elemente cheie și caracteristici tehnice de vârf de pe pista de curse, de la Porsche 919 Hybrid, câștigător la Le Mans”.
Chimia noilor celule de înaltă performanță se bazează pe anozi din siliciu. Cu acest material, pare că acum este posibilă creșterea semnificativă a densității de putere comparativ cu cele mai bune baterii actuale. Bateria poate oferi aceeași energie cu o dimensiune mai mică. Noua substanță chimică reduce rezistența internă a bateriei. Acest lucru îi permite să absoarbă mai multă energie în timpul recuperării energiei și, în același timp, oferă performanțe îmbunătățite pentru încărcare rapidă. O altă caracteristică specială a celulei de baterie Cellforce este rezistența mai mare la temperaturi ridicate. Toate acestea sunt calități foarte apreciate în motorsport. Utilizarea pe pista de curse, însă, nu necesită neapărat ca bateria să funcționeze la temperaturi sub zero grade și nici să rămână stabilă ani de-a lungul multor cicluri de încărcare - obiective care urmează să fie atinse cu noua tehnologie celulară.
Liderul mondial în industria chimică BASF a fost ales ca partener de dezvoltare a celulelor
pentru următoarea generație de baterii litiu-ion. Ca parte a colaborării, BASF furnizează exclusiv materiale catodice HEDTM NCM de înaltă energie pentru celule de înaltă performanță, care permit încărcare rapidă și densități de energie ridicate. La BASF, instalațiile de producție pentru produse primare din materiale catodice din Harjavalta, Finlanda și pentru materiale catodice din Schwarzheide, Brandenburg, Germania, BASF vor putea produce, din 2022, materiale pentru baterii cu o amprentă scăzută de carbon.
Drumul către asociere și partenerii
Ideea unei fabrici de celule de baterii de înaltă performanță a venit dintr-o inițiativă a Grupului P3. Consultanța de management din Stuttgart a dezvoltat conceptul și a depus în 2019 o cerere de finanțare cu Customcells ca parte a proiectului european IPCEI EuBatIn (Important Project of Common European Interest - European Battery Innovation), care își propune să construiască un lanț valoric european competitiv pentru baterii litiu-ion, bazate pe tehnologii inovatoare și sustenabile. Din industria auto, Porsche s-a implicat ca partener de proiect. Anul acesta, P3 Group a decis să mențină neutralitatea și independența pe piață și să nu fie direct implicat în asociere. P3 acționează ca o consultanță tehnologică cu o profundă înțelegere tehnică în domeniul celulelor bateriilor și a încheiat un contract de servicii pe termen lung cu Grupul Cellforce.
Contractele dintre Porsche și Customcells au fost semnate la 21 mai 2021. Directorii noii Cellforce Group GmbH sunt Markus Gräf în funcția de Chief Operating Officer și Wolfgang Hüsken în calitate de Chief Financial Officer de la Porsche și Torge Thönnessen în calitate de Chief Technology Officer de la Customcells.
Customcells este una dintre cele mai importante companii din lume în dezvoltarea de celule speciale pentru baterii litiu-ion. În locațiile companiei din Itzehoe (Schleswig-Holstein) și din Tübingen (Baden-Württemberg), Customcells dezvoltă și produce celule de baterii specifice pentru diverse aplicații, de la prototipuri până la serii mici și medii - Made in Germany. De la înființarea sa, în 2012, Customcells a dobândit un know-how important în domeniul dezvoltării celulelor cu diverse materiale (catozi, anozi, separatori, electroliți) și tehnologii de acoperire. Customcells produce serii mici de celule speciale pentru baterii litiu-ion, de exemplu pentru industria aviatică și transportului maritim, pe baza conceptelor de producție agilă și a facilităților de cercetare și producție de ultimă generație.
Dr. Ing. hc F. Porsche AG este cel mai de succes producător auto de mașini sport din lume.
Compania a fost înființată de Ferry Porsche în Stuttgart, în 1948, și este parte din
Grupul Volkswagen din 2012. Porsche are în jur 36.000 angajați. În anul financiar 2020, Porsche AG a stabilit un nou record de venituri: acestea au atins 28,7 miliarde de euro, depășind cifra anului precedent cu peste 100 de milioane de euro. Porsche a livrat peste 270.000 de mașini sport clienților și a generat un profit operațional de 4,2 miliarde de euro. Până în 2030, Porsche își propune să devină general neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon pe parcursul întregului proces de producție și al ciclului de viață al noilor sale vehicule.