Stuttgart, Germania. Unul dintre cele mai puternice modele produse vreodată la fabrica din Stuttgart-Zuffenhausen aniversează 50 de ani în 2019: Porsche 917. Cel mai faimos automobil de curse al tuturor timpurilor și-a făcut debutul la Salonul Auto de la Geneva la 12 martie 1969, iar Muzeul Porsche sărbătorește aniversarea primului 917 realizat vreodată cu planuri de a-l restaura la starea inițială, așa cum era când a fost prezentat publicului, cu 50 de ani în urmă. Modelul 917-001 a suferit mai multe modificări în timp. "Abordarea noastră față de restaurarea mașinilor clasice s-a schimbat considerabil în ultimii zece ani", explică Achim Stejskal, directorul Muzeului Porsche. La restaurarea vehiculelor din colecția istorică a companiei, muzeul acordă o importanță deosebită păstrării materialelor originale și ia în considerare istoria relevantă a exponatelor sale.
Istoria modelului 917-001 ca automobil de test și prezentare
917-001 a marcat începuturile carierei de curse fără egal pentru modelul 917. Mașina sport de grupa 4, 917-001, concepută pentru a străluci la cursa de 24 de ore de la Le Mans și pentru a câștiga Campionatul Mondial de Marcă, a fost primul dintre cele 25 de vehicule care trebuiau produse pentru a îndeplini cerința de omologare de tip; proiectant-șef a fost Hans Mezger, care a fost responsabil nu numai pentru motorul cu 12 cilindri, ci și pentru vehicul în ansamblu.
Modelul 917-001 a fost prezentat pentru prima dată la Geneva, în martie 1969, cu o caroserie albă și o secțiune frontală verde. La Salonul Auto Internațional din Frankfurt, din același an, mașina a fost revopsită în alb și portocaliu. Când Porsche a anunțat mai târziu transferul activităților sale de curse către echipa J.W. Automotive Engineering, condusă de britanicul John Wyer, modelul 917-001 a fost din nou utilizat ca vehicul de prezentare - și revopsit în culorile de marcă ale sponsorului, compania petrolieră americană Gulf: albastru și portocaliu.
După prima sa victorie la 24 de ore de la Le Mans, modelul 917-001 a fost refăcut într-o versiune scurtă, de către Hans Herrmann și Richard Attwood in septembrie 1970; iar când modelul 917-001 a fost predat către Porsche Salzburg, în octombrie 1970, era vopsit în culorile cu care câștigase cursa Le Mans și purta numărul de concurs 23.
Restaurarea lui 917-001 la starea inițială, din 1969
Timp de mai bine de un an, mecanicii muzeelor, foști tehnicieni și ingineri din Zuffenhausen și Weissach, precum și Arhivele Istorice și companiile partenere, au lucrat la restaurarea acestui automobil original 917. Proiectul a ridicat probleme deosebite încă de la început, datorită multiplelor transformări prin care mașina a trecut de-a lungul timpului, ca vehicul de testare și prezentare. Prioritatea principală a fost conservarea și reutilizarea materialelor originale ale vehiculului, ori de câte ori a fost posibil și tehnic viabil.
Restaurarea a fost realizată în paralel cu cercetări și teste, capabile să determine care dintre materialele caroseriei erau originale și puteau fi refolosite, utilizând analiza materialelor și comparația cu desene și fotografii istorice. Prin această abordare, piesele caroseriei au fost reproduse cu tehnologie 3D de ultimă oră și cu referire la desenele originale; secțiunea din spate a cadrului de aluminiu a fost, de asemenea, restaurată cu ajutorul documentelor originale. La împlinirea a exact 50 de ani, modelul 917-001 va fi prezentat în Muzeul Porsche, readus la starea sa inițială, din 1969.
Supremație imbatabilă în motorsport și pionierat în tehnologia turbo
Povestea de succes a modelului 917 a devenit o adevărată legendă. Mașina a reușit să obțină o victorie generală în primul an de competiție, în cursa de 1.000 de kilometri de la Zeltweg, Austria, în 1969. În 1970, Hans Herrmann și Richard Attwood au obținut mult râvnita victorie la Le Mans în clasamentul general -cel mai mare succes obținut de Porsche până în acel moment – o victorie care urma să fie repetată de dr. Helmut Marko și de Gijs van Lennep în 1971. În urma dezvoltării versiunilor 917/10 și 917/30 turbo, cu peste 1.000 CP, George Follmer și Mark Donohue au reușit să domine Can Am Series în America de Nord în 1972 și, respectiv, 1973; aceste modele Porsche s-au dovedit, de asemenea, imbatabile în concursul omolog european, Interserie. O versiune modificată a tehnologiei turbo a fost refolosită mai târziu pentru un automobile de serie Porsche - când modelul 911 Turbo s-a născut, în 1974.
Expoziție specială la Porsche Museum
De pe 14 mai pe 15 septembrie 2019, Muzeul Porsche va onora aniversarea a 50 de ani de 917, cu o expoziție specială numită "Culorile vitezei - 50 de ani de 917".14 exponate - inclusiv zece modele 917 care, împreună, au o putere de 7.795 CP - vor fi prezentate publicului. Muzeul Porsche va expune de asemenea, în premieră, un concept 917, ca omagiu la prima victorie Le Mans, din 1970. Mașina de prezentare, vopsită în roșu și alb, a fost proiectată de o mică echipă de designeri și ingineri, dar după înscrierea Porsche în categoria LMP1 a campionatului mondial de anduranță FIA (WEC), acest model a rămas la stadiul de concept. O colecție de postere cu imagini surprinse în cursele auto și mici expoziții tehnice vor completa expoziția specială, care prezintă cel mai mare număr de cai putere adunați pentru un asemenea eveniment. Pentru a marca aniversarea, magazinul muzeului va oferi, de asemenea, o selecție de 917produse, inclusiv un șorț roz pentru grătar inspirat de modelul 917/20 din 1971, poreclit "Pink Pig". Editura Porsche Museum va lansa și o carte care să marcheze aniversarea modelului 917.