- Modele de serie cu tehnologie de curse
- Potrivite pentru utilizarea zilnică și perfecte pentru circuit
- Construcția ușoară întâlnește dinamica de condus remarcabilă
Prezentarea primului Porsche 911 GT3 la Salonul Auto Internațional de la Geneva, în martie 1999, a marcat începutul unei noi ere pentru producătorul de automobile sport din Zuffenhausen. Un sfert de secol mai târziu, Porsche privește înapoi la povestea de succes a unui simbol al curselor, caracterizat prin performanță și precizie.
Stuttgart. Vreme de 25 de ani, fiecare Porsche 911 GT3 a întruchipat esența companiei. Patru generații ale mașinii sport fără compromisuri continuă povestea de succes 911, demonstrând performanțe impresionante atât pe circuit, cât și pe șosea. „În 911 GT3, construcția ușoară uniformă întâlnește o dinamică de conducere remarcabilă și un design inconfundabil”, spune Andreas Preuninger, manager de proiect pentru gama GT. „Atât versiunea de curse, cât și cea de șosea au la bază ADN-ul Porsche și reflectă experiența în motorsport a companiei. O parte din fiecare victorie de pe circuitele din întreaga lume este conținută în fiecare GT3.” La Porsche, este de asemenea o tradiție ca seria să fie construită pe elemente care s-au dovedit fiabile chiar și în cele mai dificile condiții de pe circuit. GT3 poartă amprenta departamentului de motorsport Porsche ca niciun alt 911. Timp de 25 de ani, mașina sport omologată pentru șosea s-a autodepășit în fiecare nouă serie, devenind și mai rapidă, și mai precisă, și mai dinamică. Versiunile de curse ale modelului 911 GT3 sunt, de asemenea, o poveste de succes. În istoria modelului se găsesc o sumedenie de victorii de clasă și generale în cursele majore de anduranță de la Nürburgring, Spa și Daytona. „GT3 se simte ca acasă pe pista de curse, dar în același timp este și o mașină sport de înaltă performanță potrivită pentru utilizarea de zi cu zi”, potrivit lui Roland Kussmaul. Timp de patru decenii, acesta a lucrat ca inginer de curse, pilot de teste și de dezvoltare la Porsche AG.
Evoluția unui simbol al curselor
În martie 1999, Porsche a prezentat modelul 911 GT3 cu o putere de 265 kW (360 CP) la Salonul Auto Internațional de la Geneva. Câteva luni mai târziu, generația 996 a modelului 911 era disponibilă și călca pe urmele modelelor emblematice Carrera RS. Sub capota primului GT3 se afla un motor de 3,6 litri, o dezvoltare ulterioară a motorului boxer aspirat natural cu șase cilindri de la 911 GT1. Recunoașterea cea mai de preț i-a fost acordată dublului campion mondial de raliuri Walter Röhrl, care a condus mașina sport cu 302 km/h pe traseul Nordschleife din Nürburgring, lung de 20,8 km, în mai puțin de opt minute. Era pentru prima dată când o mașină cu omologare rutieră atingea această bornă. Mai exact, șapte minute și 56,3 secunde de sunet clar și o euforie remarcabilă la turații înalte. La 7.200 rpm, motorul își livrează puterea maximă și abia la 7.800 rpm acul turometrului trece în zona roșie. „Acesta este cel mai interesant model pe care Porsche îl pune pe șosea în acest moment”, afirma Röhrl după ce a coborât sub pragul magic de opt minute în mașina de serie. „Virajul în GT3 este foarte precis. Acest lucru îți permite să iei toate tipurile de curbe foarte repede - în general, am văzut doar reglaje de șasiu de acest gen în motorsport.”
Mașina sport de șosea apreciată la nivel internațional are în spate trei generații anterioare. La fiecare trei-patru ani, Porsche introduce o nouă etapă evolutivă, fiecare prezentând cele mai bune inovații din motorsport. Prima actualizare a produsului 911 GT3 a apărut în 2003, cu o creștere de 15 kW (21 CP). Această actualizare a funcționat pe principiul de a oferi mai multă putere și mai mult cuplu cu aceeași cilindree și același consum de combustibil. Au mai trecut trei ani până când comunitatea mondială de fani ai mașinii sport puriste s-a putut bucura de o putere și mai mare, care a depășit 305 kW (415 CP), precum și o nouă turație maximă a motorului de 8.400 rpm. În plus față de conceptul de mare viteză, Porsche a optimizat alimentarea cu aer a motorului boxer cu șase cilindri din generația GT3 997 pentru a îmbunătăți performanțele. În plus, pentru prima dată, mașina sport a avut și un sistem de suspensie activă sub forma Porsche Active Suspension Management (PASM).
Când 911 GT3 a fost actualizat în 2009, inginerii au mărit cilindreea motorului la 3,8 litri și au crescut puterea la 320 kW (435 CP). Pentru o experiență de condus și mai intensă, aceștia au îmbunătățit, de asemenea, componentele șasiului și aerodinamica. De exemplu, au reproiectat aripa spate și au acoperit complet partea inferioară a caroseriei. Acest lucru a crescut deportanța atât de eficient încât presiunea de contact a fost mai mult decât dublă față de predecesor.
A treia generație la cea de-a 50-a aniversare a modelului Porsche 911
A treia generație a modelului 911 GT3 și-a sărbătorit premiera mondială la Salonul Auto Internațional de la Geneva în 2013. Motor și cutie de viteze, caroserie și șasiu - Porsche a prezentat o redezvoltare completă a modelului GT3 pentru a marca cea de-a 50-a aniversare a modelului 911. Motorul boxer de 3,8 litri a oferit o putere de 350 kW (475 CP) și a atins o viteză maximă de 315 km/h. Introducerea transmisiei Porsche cu dublu ambreiaj (PDK) în GT3 a fost o revoluție care a permis timpi de schimbare mai rapizi și performanțe mai bune. Noul șasiu cu direcție activă a axului spate și alte îmbunătățiri aerodinamice au făcut din 911 GT3 unul dintre cele mai agile și precise 911 din toate timpurile. Un tur pe Nürburgring-Nordschleife a fost posibil în mai puțin de 7 minute și 30 de secunde.
A fost nevoie de patru ani pentru ca producătorul de mașini sport să se autodepășească din nou cu următorul GT3. Motorul boxer cu șase cilindri din această actualizare a produsului a crescut la o cilindree de 4,0 litri și oferă 368 kW (500 CP). Clienții puteau alege între PDK și o transmisie sport manuală cu șase trepte. Aceasta din urmă a atras în special șoferii puriști, la fel ca și pachetul touring opțional, care a înlocuit aripa fixă din spate cu un spoiler care se extinde automat. Reglarea aerodinamică fină și șasiul dezvoltat suplimentar fac din automobilul sport o mașină și mai precisă și mai puternică.
Actualul 911 GT3 se bazează pe generația 992 a modelului 911. Cu această mașină sport, prezentată în 2021, Porsche își continuă tradiția de a stabili standardele în segmentul mașinilor sport de înaltă performanță. Motorul boxer cu șase cilindri de 4,0 litri produce 375 kW (510 CP). Tehnologiile de curse inovatoare, cum ar fi suspensia față cu braț dublu și aerodinamica optimizată cu o aripă spate distinctivă fac din GT3 unul dintre cele mai avansate 911 din toate timpurile. Această generație îmbină tehnologia din motorsport cu omologarea pentru utilizarea pe șosea într-un mod mai performant ca niciodată.
Chiar și după 25 de ani, 911 GT3 rămâne sinonim cu performanța sportivă și inovația tehnologică. Porsche continuă să facă progrese pentru a continua povestea de succes a modelului 911 GT3 cu noi versiuni și leadership tehnologic. Ca întotdeauna, pasiunea pentru motorsport și entuziasmul pentru performanță rămân esența a tot ceea ce facem.
Alți parteneri felicită 911 GT3 cu ocazia aniversării sale:
Andreas Preuninger
Manager de proiect GT Vehicles
„Încă de la prima mea experiență cu 911 GT3, am fost complet fascinat de această mașină. A fost „dragoste la prima conducere”, în 1999, în calitate de instructor la Porsche Sports Driving School. Afinitatea mea cu acest model fabulos a avut o influență semnificativă asupra carierei mele viitoare. Începând cu a doua generație a modelului 996 GT3, am putut contribui la dezvoltarea ulterioară a modelului 911 GT3 în calitate de manager de proiect. În ultimii 25 de ani, GT3 a devenit din ce în ce mai puternic și mai sportiv și este cu siguranță una dintre cele mai emoționante mașini sport. Pentru mine, nu există nicio altă mașină pe care aș prefera să o conduc. Legătura puternică dintre șofer și autoturism este unică. Chiar și după 25 de ani și șapte generații, acest lucru nu s-a schimbat, ci chiar s-a intensificat. Și ar trebui să rămână așa și în viitor”.
Jörg Bergmeister
Pilot de teste pentru dezvoltarea seriei de modele 911 și ambasador al mărcii Porsche
'Acum 30 de ani, am avut onoarea de a participa la prima mea cursă cu un Porsche, în 1999, cu 911 GT3 Cup din generația 996. Pentru mine, un 911 GT3 este simbioza perfectă între motorsport și mașina de șosea. Porsche a preluat multe caracteristici din motorsport și le-a adus pe șosea cu GT3. Șoferul trebuie să facă foarte puține compromisuri, plăcerea condusului și performanța sunt întotdeauna în centrul atenției.
Timo Bernhard
Câștigător general la Le Mans, șef de echipă și ambasador al mărcii Porsche
„Am fost destul de norocos să experimentez toate generațiile 911 în curse. 911 GT3 este modelul meu personal preferat. Personal, am multe povești de succes în cariera mea cu el, de la Carrera Cup la victorii ca Porsche Junior și, nu în ultimul rând, primul triumf în DTM pentru Porsche cu generația 991 a modelului 911 GT3 R în 2022. În ultimii 25 de ani, fiecare GT3 din epoca sa a fost o mașină sport care a adus performanța maximă posibilă și experiența motorsportului pe șosea.
Walter Röhrl
De două ori campion mondial de raliuri, pilot de dezvoltare și ambasador al mărcii Porsche
'Pentru mine personal, 911 GT3 este o mașină de curse pentru șosea. 911 GT3 din prima generație 996 mi-a amintit imediat de 911 Carrera RS 2.7: Cu GT3, performanțele de conducere și motorul au fost din nou puse mai mult în prim-plan. Alături de Roland Kussmaul, am putut fi implicat și în dezvoltarea acestui model. De exemplu, ne-am opus semi-slick-urilor și am recomandat pneuri normale. Apropo de anvelope normale: am reușit să stabilesc un nou record direct cu GT3 pe anvelope normale. La Nürburgring, am reușit să înving pragul magic de opt minute pentru prima dată cu o mașină de serie. GT3 este acum mașina de vis pentru orice pilot sportiv și ambițios și pentru orice fan.