Stuttgart. Campionatul Mondial de Anduranță FIA (WEC) își începe marea finală a sezonului în weekendul care vine. Titlurile de campion vor fi decise în două weekenduri consecutive de curse în Bahrain. Echipa Porsche GT luptă pentru titlurile din clasa GTE-Pro cu două 515 PS 911 RSR. În doar opt zile, o cursă de șase ore pe 30 octombrie și o cursă de opt ore pe 6 noiembrie vor avea loc pe circuitul internațional Bahrain lângă capitala Manama. Acest prim eveniment dublu din istoria WEC ridică o serie de provocări speciale pentru echipa de fabrică Porsche.
Atelierele echipei de operațiuni Manthey sunt aproape goale de pe 6 septembrie: în acea zi, partenerul de logistică WEC DHL a ridicat cinci containere de transport maritim, fiecare de doisprezece metri lungime, și le-a expediat în Bahrain din orașul-port belgian Anvers. Aceste containere dețin echipamentul pentru cele două curse de pe insulă, inclusiv cele două Porsche 911 RSR și două safety car-uri, care sunt, de asemenea, întreținute de Manthey. Numai pentru cursa de 24 de ore de la Le Mans, punctul culminant al sezonului, are echipa nevoie de mai mult echipament. Dar Le Mans din Franța este la doar 556 de kilometri distanță, în timp ce Bahrain este la capătul unei călătorii de 4.558 de kilometri. Cu toate acestea, eforturile de transport rămân surprinzător de gestionabile.
„Din punct de vedere logistic, cursele consecutive din Golful Persic sunt mult mai ușoare decât o cursă în Fuji și una în Bahrain”, afirmă managerul echipei Bernhard Demmer. Inițial, calendarul de curse FIA WEC planificase câte o cursă în Japonia și Bahrain la sfârșitul anului. În special din cauza procesului de trecere prin vamă în cele două țări, în acest caz efortul ar fi fost semnificativ mai mare. „În Bahrain, totul este tratat ca „import temporar”: materialul este importat doar pentru o perioadă scurtă de timp și apoi exact același material este exportat din nou. Este mult mai ușor de organizat”, explică Demmer. „În Japonia, mărfurile intră în țară prin așa-numitul „Carnet ATA”. Acest lucru necesită, printre altele, o garanție din partea Camerei de Industrie și Comerț, precum și multe semnături și ștampile. Per total, este un efort semnificativ mai mare”, spune managerul echipei. El continuă: „Din cauza intervalului scurt de timp, ar fi trebuit să ne transportăm mașinile și echipamentele către Fuji prin transport aerian. Ar fi fost de șapte până la zece ori mai scump decât transportul naval.”
Datorită acestui aranjament de sfârșit de sezon, echipa Porsche GT nu doar economisește bani, ci și forță de muncă în unele zone. Echipamentul de boxe nu trebuie montat și demontat între cele două curse, prin urmare nu este nevoie să fie împachetat și încărcat de două ori. Mașinile sunt deservite în garajul bine echipat între cele două evenimente. Întregul echipaj va petrece un total de 14 zile în Orientul Mijlociu. „Există cu siguranță locuri mai rele decât Bahrain pentru o astfel de situație”, spune Demmer zâmbind. „Oamenii de acolo sunt prietenoși, hotelurile sunt de primă clasă și condițiile de pe circuit sunt ideale. În plus, toată lumea își poate lua doza de soare și căldură acolo înainte de iarna europeană.”
„Prima cursă se încheie sâmbătă seara, urmată de patru zile în care mașinile trebuie întreținute – iar echipajul are timp să respire”, spune Alexander Stehlig, șeful operațiunilor FIA WEC. El adaugă: „În managementul echipei, sarcina noastră este să oferim tuturor membrilor libertatea de a-și lua una dintre zilele libere. În plus, la un eveniment dublu ca acesta, trebuie să ne împărțim bine forța de muncă.” Programul de lucru este similar cu cel al celor 24 de ore de la Le Mans din 2021. Evenimentul de anul acesta din Franța a început odată cu ziua oficială de test. Cursa clasică de anduranță a început șase zile mai târziu – un program obositor. În Bahrain, cele două curse însumează un total de 14 ore de cursă, plus o zi de test pentru noii veniți, duminică după finalul sezonului. Echipa Porsche GT are un plan care include atât muncă intensă, cât și pauzele atât de necesare. Dacă ambele Porsche 911 RSR trec linia de sosire în prima cursă fără avarii majore, ele vor fi întreținute duminică și luni dimineața. Echipa ar avea apoi aproximativ 24 de ore de timp liber. Reglajul mașinilor nu va avea loc până marți după-amiază. Prima sesiune a celui de-al doilea weekend începe joi.
„Un lucru este important – și este adesea trecut cu vederea: dacă zbori acasă între două curse, cum ar fi Fuji și Bahrain, de exemplu, este ca și cum ai apăsa un buton de resetare. În mod normal, echipajul ar fi pe deplin concentrat în fiecare weekend de cursă”, spune Bernhard Demmer. „Trebuie să obținem același efect la acest eveniment consecutiv, chiar dacă va părea un eveniment lung. Cu toții trebuie să ne împărțim concentrarea și energia în mod optim pentru că aceste ultime două curse sunt despre totul sau nimic”, subliniază managerul echipei.
„Tocmai aici devine un pic de experiment, deoarece nu am trecut niciodată prin acest format până acum”, adaugă Alexander Stehlig. „Văd o presiune deosebită pe ingineri în această situație. Ei trebuie să urmărească, să analizeze și să pregătească totul în patru zile, față de cele două sau trei săptămâni pe care le-ar avea în mod normal pentru a face acest lucru. Nu avem cum să ne antrenăm pentru asta. Concurăm la șase curse FIA WEC în fiecare sezon, spre deosebire, de exemplu, de NASCAR, unde 36 de curse se desfășoară practic în fiecare weekend. Echipele de acolo sunt mult mai obișnuite cu analizele compacte și pregătirea cursei.”
„Chiar dacă vom câștiga prima cursă, piloții și inginerii vor găsi în continuare lucruri pe care trebuie să le optimizăm”, spune șeful de operațiuni FIA WEC. Zâmbind, adaugă: „Eu însumi am fost inginer de curse multă vreme. Știu că ne place să calculăm până la a doua zecimală, chiar dacă prima ar fi suficientă. Așa lucrăm – și este un lucru bun. Totuși, trebuie să ne gestionăm eficient volumul de muncă și în acest domeniu. Un inginer ar trebui să-și permită și el trei ore de nefuncționare.”
Atenția meticuloasă la detalii din echipa Porsche GT include și unele echipamente esențiale inedite. Managerul echipei Bernhard Demmer a împachetat în siguranță două dintre aceste „esențiale” și le-a trimis în Bahrain. „Avem o mașină de spălat și un uscător în bagaje”, zâmbește el. Pentru context: La un eveniment atât de lung, hainele echipei și ale piloților trebuie curățate din când în când – mai ales în căldura înăbușitoare a deșertului. „Cu un serviciu de spălătorie al altcuiva, precum un hotel, riști întotdeauna ca lucrurile să vină înapoi intrate la apă. Prefer să ne spălăm singuri hainele”, râde Demmer.